.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مفاخر گلستان در بوته فراموشی

مشاهیر و فرزانگان بسیاری در آسمان ادب و فرهنگ و گلستان می درخشند اما بسیاری از آنها یا به بوته فراموشی سپرده شده یا عنوانشان در حد تابلویی در گوشه خیابان معرفی مانده یا تندیس برخی نیز دکور میز و اتاق مسئولان را تزئین داده است.

به گزارش مهر، وجود تابلوهایی که به نام مشاهیر و مفاخر گلستان مزین شده است، ابتدایی ترین تلاش و اقدام برای معرفی این داشته های فرهنگی است.

در حال حاضر کمتر کسی می داند که پیشنه و شناسنامه مفاخر و مشاهیری که اکنون نامشان بر روی تابلوها و برخی بیلبوردها حک شده اند، چیست.

تالار فخرالدین اسعد گرگان، بیمارستان حکیم جرجانی، میدان میرداماد، خیابان مختومقلی از جمله مراکزی و مناطقی هستند که نام برخی از چهره ها و مفاخر آسمان ادب و فرهنگ گلستان بر روی آن حک شده است و این وضعیت در حالیست علم و ادب گلستان چهره های زیادی را به حهان معرفی کرده است.
به تاکید کارشناسان، شناسایی و معرفی چهره های برجسته فلسفه، حکمت و مفاخر ادبی و فرهنگی استان برای آشناشدن نسل کنونی و جوان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

شکل گیری انحمن مفاخر و مشاهیر گلستان

تاسیس و راه اندازی انجمن مشاهیر و مفاخر گلستان روزنه امید برای زودودن غبار فراموشی این چهره این اندیشمندان بزرگ آسمان فرهنگ و ادب ایران زمین را ایجاد کرده است.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: چهره های برجسته فلسفه و حکمت و مفاخر ادبی و فرهنگی استان شناسایی می شوند.

غلامرضا منتظری گفت: در این زمینه در سال 90 شناساندن چهره برجسته فلسفه و حکمت، میرفندرسکی و جایگاه خاندان جرجانی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی را در دستور کار داریم.

وی اظهار داشت: در حوزه پژوهش در فرهنگ دو بخش وجود دارد، یکی خصوصی که به آموزش و پژوهش می پردازد و دستگاههای خاص مثل دانشگاهها عهده دار آن هستند و بخش عظیم و گسترده آن بخش عمومی آن است.

منتظری افزود: بخش عمومی مرتبط با حوزه رفتار عمومی است، جاییکه بایدعادتهای خوب تکثیر شوند و برای مدیریت بهینه این بخش نهادی مانند شورای فرهنگ عمومی شکل می گیرد.

وی افزود: کار اصلی این نهاد رصد مسائل عمده فرهنگی اجتماعی استان و شناسایی آسیب های فرهنگ مردم و ارائه راهکارهای مناسب مردم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: این شورا برای تحقق اهداف خود باید ساز و کارهایی را داشته باشد که در استان ما شکل بگیرد و اگر فرهنگ پاک باشد، هوای فرهنگی پاکی در جامعه شکل می گیرد.

وی تاکید کرد: اگر فرهنگ کشور اصلاح شود همه چیز اصلاح می شود، زیرا امروزاز فرهنگ غنای ایرانی اسلامی برخورداریم که زیبنده است و در اجرای این فرهنگ باید پیشقراول دیگر کشورها باشیم.

وی افزود: شورای فرهنگ عمومی هر سال برنامه هایی را سرلوحه کارهای خود قرار می دهد و هر سال اولویتهای خود را به حضور نماینده ولی فقیه و و استاندار و دستگاههای اجرایی مرتبط مشخص می کند و به عنوان مثال در سال 89 ترویج فرهنگ تلاش و کوشش و همت در فرهنگ مردم و در اولویت دوم شکل گیری انجمن مفاخر و مشاهیر استان است.




وی به بیان برنامه های این انجمن پرداخت و گفت: دومین همایش مختومقلی فراغی و اولین همایش جایگاه فخرالدین اسعد گرگانی از برنامه های این انجمن است.

معرفی برخی مشاهیر گلستان

عبدالقاهر جرجانی، از بزرگترین ادبای قرن پنجم هجری که کتب ارزشمندی از او به یادگار مانده است، از جمله: اسرار البلاغه، اعجازالبیان. محمدبن حسن رضی استرابادی ملقب به نجم الائمه ( متولد 686 ه.ق) از سر آمدان علم نحو. او که شیعه بود، نگارش کتاب کافیه خود را در نجف به پایان رساند.

شیخ ابوطالب استرابادی از فقها و محدثان قرن ششم هجری که کتاب ریاض العلما از اوست. مولی نصیرالدین محمد استرابادی انصاری از علمای برجسته عصر شاه طهماسب صفوی است.

ابوالقاسم میر فندرسکی، از حکما و عرفای عصر شاه عباس صفوی و شاه صفی صفوی و نقل شده که او استاد ملاصدرا بوده است. از او آثاری چون صناعیه (به زبان فارسی)، مقوله الحرکت و التحقیق فیها ( به زبان عربی)، تاریخ الصفویه، شرح کتاب الطهاره، چند منظومه مانند سامی، غزوات حیدری، و چند قصیده حکیمانه با لحنی اشراقی و عرفانی بر جا مانده است.

مولانا سلطان محمد استرابادی از شعرای مشهور و دانشمند در قرن دهم هجری است، شرف الدین علی حسینی غروی استرابادی از بزرگان علمای قرن دهم هجری، محمد بن علی استرابادی، از فقها و محدثان و رجال نویس مشهور در قرن دهم هجری است.


کامل الدین استرابادی نجفی از شاعران و عارفان مشهور قرن دهم هجری، میر فخرالدین محمدبن حسین حسینی سماکی استرابادی، از دانشمندان مشهور قرن دهم هجری، محمد امین استرابادی فقیه، متکلم و محدث و از علمای بزرگ مکتب اخباری در اواخر قرن دهم و اوایل قرن یازدهم هجری است.

میر محمد باقر داماد استرابادی، فیلسوف، حکیم و از مشاهیر و دانشمندان عصر صفوی، و جامع علوم منقول و معقول است.

او که بعدها با لقب معلم ثالث شهرت یافته بود در استراباد متولد شد و تحصیلاتش را در مشهد انجام داد و سپس به اصفهان رفت و در آنجا ساکن شد.

وی همتای شیخ بها الدین عاملی بود و در بیشتر علوم خصوصا در حکمت، لغت، ریاضیات، طب، فقه، تفسیر و حدیث، مهارت و تسلط داشت و کتب بسیاری تالیف کرد.

به رغم وجود مفاخر بزرگ و بیشمار در گلستان، در حاضر برای معرفی این مفاخر به ساخت تندیس و یاد مراسم بزرگداشت بسنده شده است.

تاکنون تندیس‌‎هایی از جمله مختومقلی فراغی از مفاخر قرن ۱۲ هجری قمری، فخرالدین ‎اسعدگرگانی شاعر نامی قرن پنج هجری قمری، حکیم ابوالقاسم میرفندرسکی از مشاهیر قرن ۱۰ و ۱۱ هجری قمری، سیدشریف ‎الدین جرجانی از مفاخر قرن هشت هجری قمری، میرمحمد مومن استرآبادی از مشاهیر قرن ۱۰ و ۱۱ هجری قمری، ابوسهل مسیحی جرجانی از مفاخر قرن چهارم و پنجم هجری قمری و ... به نمایش گذاشته شده‌‎اند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.124 seconds.